فروش ویژه آرشیو دانشجویی فایل استوری ارتباط با پشتیبانی فروشگاه فایل استوری فایل استوری فایل استوری فایل استوری ارزان سرا

اطلاعیه فروشگاه

با توجه به تغییرات ایجاد شده در بانک ملی خرید زیر 5000 تومان توسط کارت بانک ملی امکان پذیر نیست برای خرید های زیر 5000 تومان لطفا از کارت های بانک های دیگر استفاده نمایید.

دانلود پاورپوینت تاریخچه‌ی فیزیک حرارت

امپدوکلس در قرن پنجم قبل از میلاد ادعا کرد که چهارعنصر خاک، هوا، آتش، و آب و دو نیروی محرک عشق و نفرت وجود دارد. هرچه آتش موجود در یک جسم بیش‌تر باشد آن جسم گرم‌تر خواهد بود.

ظهور فلوژیستون

در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم میلادی نظریه‌ی چهار عنصر منسوخ شد.

در سال 1700 استال فرایند اشتعال را به‌عنوان آزادسازیِ فلوژیستون به جامعه‌ی علمی معرفی نمود. و این نظریه تا یک قرن بر شیمی حاکمیت داشت.

کشف اکسیژن

در دهه 1780 تا 1790 لاوازیه انقلاب جدیدی را در علم با کشف اکسیژن و رد نظریه‌ی فلوژیستونی بنیان نهاد.

او فهرستی از عناصر را ارائه داد که در این فهرست علاوه بر اکسیژن، نیتروژن، کربن، گوگرد، و فسفر و تعدادی از فلزات دو ماده از نوعی کاملا متفاوت وجود داشت:

نور و ماده گرما

که او ماده گرما را کالریک نامید.

نظریه کالریک چه چیز را توضیح می‌دهد؟

این نظریه به توضیح بسیاری از پدیده‌های مربوط به گرما می‌پرداخت از جمله: انبساط، ذوب، تبخیر، و ...

به این صورت که اتم‌های کالریک هم دیگر را دفع می‌کنند و به اتم‌های انواع عادی ماده جذب می‌شوند و نیروهای جاذبه آن‌ها را کاهش می‌دهند. حال به میزان جذب کالریک و نوع ماده پدیده‌های مربوط به گرما تبیین می‌شد.

آن‌چه که از مفهوم اصلی نظریه کالریک دریافت می‌شد این بود که گرما به‌عنوان یک ماده بنیادی بقا دارد.

ظرفیت گرمایی ویژه

قبلاً جوزف بلاک آن را ظرفیت برای گرما نامید مقدار کالری لازم برای بالا بردن دمای یک گرم از ماده به اندازه یک درجه سلسیوس است. در این اثناء چیزی که نظریه‌ی کالریک نمی‌توانست پاسخ‌گوی آن باشد اختلاف فوق‌العاده در گرماهای ویژه و گرماهای نهان مواد گوناگون بود.

از مخالفان نظریه کالریک رامفورد است که معتقد بود گرما نوعی حرکت ارتعاشی است اما نظریه‌اش چندان موفقیتی کسب نکرد.

دما، گرما و تعادل گرما

دماسنج را گالیله با استفاده از انبساط هوا به‌عنوان میزان دما اختراع نمود.

چندی بعد پی بردند که انبساط یک مایع امکان ساخت ابزار مطمئن‌تر و آسان‌تری را فراهم می‌کند و از آن به بعد دماسنج‌های مختلفی ساخته شد.

تعادل گرمایی مفهومی جدید بود که به وسیله‌ی جوزف بلاک در اواخر قرن هجدهم معرفی شد.

گرمای نهان ذوب

یک لیوان مخلوط آب و یخ که در محیط اتاق  قرار می‌گرفت  تا یخ کاملاً ذوب نمی‌شد افزایش دما پیدا نمی‌کرد. پس بر سر گرمایی که از محیط به درون لیوان راه پیدا می‌کرد چه می‌آمد؟

بلاک در جواب به چرایی این پدیده مفهوم گرمای نهان ذوب را معرفی نمود.

لاوازیه مفهوم گرمای نهان ذوب یخ را برای اندازه‌گیری گرمای حاصل به هنگام سوختن مواد گوناگون در اکسیژن به کار برد.

او و لاپلاس فیزیکدان یک استاندارد کمّی مقدار واحد کالریک را به‌عنوان مقداری که یک پوند یخ را ذوب کند تعریف کردند.

BTU کالری

مقدار یکای گرمای پیشنهادی لاوازیه آن چنان مقبول نیفتاد! در مقابل یکایی که بیش از همه تا این اواخر مورد استفاده دانشمندان است کالری است.

کالری: مقدار گرمای لازم برای بالا بردن دمای یک گرم آب به اندازه یک درجه سلسیوس است.

BTU: مقدار گرمای لازم برای افزایش یک پوند انگلیسی آب تا یک درجه فارنهایت است.

شامل 37 اسلاید powerpoint